business ideeën HSP

Hoe ga je om met het hebben van veel ideeën als hoogsensitieve ondernemer

Als creatieve hoogsensitieve ondernemer, vaak de hoogbegaafde en/ of de sensatiezoeker, heb je ontzettend veel ideeën en oplossingen voor alles dat met jouw klanten en vak te maken heeft. Dat is je talent. Met jouw rijk geschakelde brein en jouw manier van anders opmerken, verwerken en reageren heb je het talent meegekregen om vele risico’s en mogelijkheden te zien. Vanuit het zien van die risico’s en mogelijkheden heeft jouw brein ook al snel de oplossing bedacht van hoe het één en ander in de praktijk (anders) vormgegeven kan worden.

Dit heeft veel voordelen. Echter, kan het er als ondernemer voor zorgen dat je:
1) Niet in actie komt omdat je te veel ziet en geen begin ziet;
2) Je begint aan alles een beetje en niets komt 100% uit de verf;
3) Je bent niet duidelijk voor anderen en dus ook niet voor potentiële klanten, waardoor ze niet komen;
4) Terwijl je een idee aan het uitwerken bent, ontstaat het volgende idee, je maakt niets af. Het resultaat, allemaal losse eindjes en stress;
5) Je hebt vooral véél werk in plaats van interessant en uitdagend werk. Het risico op het krijgen van een bore-out is groot.

Al het bovenstaande is natuurlijk niet dat wat voor jou de ideale situatie is.
Vaak zijn de ideeën vanuit je hoofd bedacht en ligt het niet altijd in lijn met wie jij bent als HSP, je missie in dit leven en hoe jij je wilt voelen.

We verlangen allemaal naar innerlijke rust. Dat bereik je door de voor jou juiste hoeveelheid prikkels te hebben en geen zorgen om financiën in het ondernemerschap.

Maar wat te doen met al die ideeën om die rust en stevige financiële basis te verkrijgen of te behouden?

1. Schrijf je ideeën op
Er kunnen met jouw unieke brein ontzettend goede ideeën tussen zitten. Het feit is dat je ze niet allemaal direct hoeft uit te voeren. Emilie Wipnick geeft in haar boek ‘Hoe word je alles’ hele praktische tips om om te gaan met alles wat je leuk vindt. Eén daarvan is:
‘Kies je bezetting’
Dat komt neer op het zien van al je ideeën waar je mee aan de slag wilt als projecten. Vervolgens verdeel je die projecten in
1) prioriteitsprojecten en
2) projecten die wachten achter de schermen.
Deel 2 kun je dus telkens aanvullen. Afhankelijk van hoeveel afwisseling en uitdaging jij nodig hebt richt je jouw prioriteitsprojecten in. Wanneer je een project afrond kun je er weer één achter de schermen vandaan halen.

2. Onderneem vanuit je missie
Als jij weet wat jouw missie is, kun je 5 van de 10 ideeën elimineren. Ze lijken leuk, maar als ze op de lange termijn niet aansluiten bij dat wat jij te doen hebt hier op aarde, zit er geen zingeving meer achter. En als je iets nodig hebt als HSP is het zingeving in je werk. Het moet nut hebben. Zo is het is mijn missie om hoogsensitieve professionals te helpen met het ontdekken en benutten van hun hoogsensitieve talent in werk dat echt bij ze past. Dat komt terug in al mijn business ideeën en richtingen. Ik focus me op ondernemers en op professionals maar het komt uiteindelijk allemaal terug op de missie. Indien dit niet het geval is stroomt het niet en merk ik dat m’n energie snel wegebt. Dat ken je vast wel dat gevoel? Dat overkomt me ook vaak als ik een samenwerking start met iemand met een heel goed idee (vinden we dan beiden) maar als het niet meer in lijn ligt met de missie van ons beiden, dan verandert de energie en bloed het dood. Daar mag je dan ook eerlijk over zijn.

3. Zorg voor business voortstuwende doelen en een systeem om elk kwartaal aan die doelen te werken
Als je start met ondernemen kan het niet snel genoeg gaan. Elk idee is leuk en wordt uitgewerkt. Je houd het vaak breed uit angst voor het missen of niet kunnen helpen van bepaalde mensen/klanten. We willen graag iedereen helpen :-). Maar hoe langer je onderneemt hoe selectiever je wordt.
Je kunt daar nóg een stap in maken.
Stel jezelf eens de vraag: Waar wil ik staan met m’n bedrijf over 5 jaar? En reken dan terug? Wat is er dan het aankomende jaar ontzettend belangrijk om daar te komen? Maak dit vervolgens nog kleiner. Wat is er nodig per kwartaal, per maand, per week en per dag. Zorg ervoor dat je een systeem hebt waardoor je altijd aan die doelen werkt. Dan ben je met business voortstuwende doelen bezig.
Alle ideeën die zich tussendoor aandienen, zijn die relevant? Steunen die jouw langetermijnvisie? En heb je er nu tijd voor om er aan te werken?
Zelf evalueer ik elke maandag, maand en kwartaal met mezelf hoe het ervoor staat met betrekking tot mijn business voortstuwende doelen.

4. Onderneem vanuit 1 thema of probleem die in lijn ligt met je missie
Dit sluit aan op ondernemen vanuit je missie. Zo heb ik het thema HSP & WERK daaraan gekoppeld. Het probleem is ‘hoogsensitieve personen die hun potentieel niet benutten’. Zo heb ook jij vast een thema dat in lijn ligt met die missie en/of een probleem. Ideeën die dan in je opkomen kun je naast die lat leggen en direct weet je of je hier iets te doen hebt.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je meerdere missies hebt in het leven. Dan is het wel een kwestie van waar besteed je je kostbare tijd aan het wat levert het uiteindelijk op?

5. Check intuïtief of je idee ‘klopt’
Ideeën die in je opkomen kun je intuïtief checken. Je voelt of weet eigenlijk wel of dit het is. Is het niet vanuit je gedachten en intuïtie vooraf dan merk je het wel als je ermee bezig bent. Zo ben ik ooit eens het traject aangegaan voor een samenwerking met het UWV. De gedachten om dat te doen kwam steeds in me op, want ja, zoveel mogelijkheden en nog zo veel meer mensen kunnen helpen, geweldig toch! En met dat ik ermee bezig was verdween de energie. De hoeveelheid papierwerk die ik moest inleveren, de voorwaarden waar ik aan moest voldoen, het was veel en het ging tegen m’n gevoel in. Tegen het einde van het proces stopte diegene die samen met mij de aanbesteding aan ging ermee. Geheel begrijpelijk. En dat was voor mij ook het ‘teken’ om er mee te stoppen. Dit is niet voor mij bedoeld. Ik kon dat nog niet zien en moest het eerst doen om m’n antwoord te krijgen. De les hieruit. Soms moet je het gewoon wel uitvoeren om je antwoord te krijgen op de vraag of het wel of niet bij je past. Maar eigenlijk weet je intuïtief al wat het antwoord is. Daar mag je ook op vertrouwen.

6. Bouw aan de fundering van je bedrijf
Je bedrijf is een continu proces van bouwen. Waarbij de fundering stevig moet zijn. Werk eerst aan je fundering alvorens ideeën tot uitvoering te brengen. Check of je ideeën bijdragen aan het versterken van de fundering van jou én je bedrijf.

Met de juiste ideeën aan de slag het aankomende jaar in je business?

Doe dan mee met de ‘Plan je Beste Businessjaar  als HSP’ 5 Daagse. En maak jouw HSP Profit Plan voor 2021.

Meld je hier aan!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig informatie, inspiratie en tips over hoogsensitiviteit en werk. Daarnaast ben jij als eerste op de hoogte van leuke acties, events en workshops.

Voornaam*

E-mailadres*

Ja, ik heb het privacyreglement hier gelezen.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Op deze website worden verschillende cookies gebruikt. We maken onderscheid tussen functionele, analytische en marketing-cookies. Je kunt zelf kiezen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden.


We meten bezoekers op onze website via Google Analytics, om onze website te verbeteren Het bijhouden van bezoekgedrag is geanonimiseerd en dus niet terug te leiden naar jouw persoon.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Accept all Services