Als hoogsensitieve ondernemer ben je ontzettend goed in aanvoelen wat je klant nodig heeft. Je ziet de mogelijkheden van de ander en je weet precies wat er nodig is voor je klant om resultaat te behalen. Met je creatieve brein die de situatie vanuit een helikopterview bekijkt, heb jij al bedacht welke stappen de klant wel en vooral ook niet moet zetten om resultaat te behalen.
Een andere kwaliteit van jouw als hoogsensitieve ondernemer is jouw creatieve brein met heel veel businessideeën. En dus ook erg veel ideeën voor een aanbod, programma, online programma, nieuwe testen, tools, merchandise – en noem maar op!
Je kwaliteiten zijn direct jouw valkuilen bij het ontwikkelen van een waardevol aanbod als hoogsensitieve ondernemer.
Dat je als hoogsensitieve ondernemer veel kwaliteiten hebt, dat staat vast. Die kwaliteiten zijn alleen ook direct jouw valkuilen bij het ontwikkelen van een waardevol aanbod.
Jouw grootste uitdaging zit ‘m in het juist vormgeven van je aanbod, zodat jij en je klant in hun beste energie blijven en dus daadwerkelijk het resultaat behalen dat jullie voor ogen hebben. Doe je dat niet, dan kun je gemakkelijk in de volgende valkuilen stappen.
De 5 valkuilen bij het ontwikkelen van je aanbod als hoogsensitieve ondernemer
Valkuil 1: Jezelf aanpassen
Het risico bestaat dat jij, door datgene wat je voor mogelijk ziet, jezelf volledig aanpast aan de situatie en inspeelt op wat de klant nodig heeft. Daarbij raak je jezelf kwijt en kun jij dus niet de beste versie van jezelf zijn tegenover je klant. Het is ook de vraag. In hoeverre is jouw klant gebaat bij een coach/ opdrachtgever die zich te veel aanpast?
Valkuil 2: Vol raken en niet verder kunnen groeien
Een andere valkuil is dat als je jouw aanbod niet ‘slim’ inricht, je op een gegeven moment vol raakt, en dat je bedrijf niet verder kan groeien. Je hebt dan ook geen tijd meer voor het in gesprek gaan met nieuwe potentiële klanten, het doen van marketing en sales en het werken áán je bedrijf. Dit gaat dan weer ten kosten van de resultaten.
Valkuil 3: Per uur coachen
Een andere valkuil bij het ontwikkelen van je aanbod, in dit geval als kennisondernemer, is dat je per uur gaat coachen of adviseren. Je legt dan de regie over het aantal uren bij je klant neer. Hiermee maak je het én voor jezelf én voor je klant moeilijker om resultaat te behalen. Jij hebt elke keer stress over het feit of diegene wel of niet nog een uur afneemt en je klant denkt met een paar uur het resultaat te behalen, maar is dan nog amper op weg en vervalt weer in oude patronen.
Een te groot aanbod ontwikkelen vanuit jouw hoogsensitieve creatieve brein, maakt dat je te veel creëert en niet tot verkopen komt.
Valkuil 4: Een aanbod imiteren
Een vierde valkuil is een aanbod van iemand imiteren. Iemand biedt een programma aan en jij denkt het ook wel zo ongeveer te kunnen inrichten. Ten eerste zit jouw energie er niet in. Ten tweede is het onderwijskundig niet kloppend voor jouw ideale klant en blijft het resultaat voor beiden uit. Het is écht noodzakelijk om te kijken waar jouw klant bij gebaat is.
Valkuil 5: Een te groot aanbod ontwikkelen
En last but not least: de valkuil om een te groot aanbod te ontwikkelen vanuit jouw hoogsensitieve creatieve brein. Dan creëer je te veel en kom je niet tot verkopen. Ook ontstaan er veel open eindjes en daarmee stress in je bedrijf. Hoe meer je aanbiedt, hoe meer marketing er nodig is. En dus hoe meer tijd je kwijt bent. Soms kan dit wel weer nodig zijn, het hangt af van de vorm en de fase waarin jouw bedrijf zich bevindt. Zo begon ik smal, werd breder, toen weer smaller en nu is mijn aanbod weer wat breder.
Een waardevol aanbod draait niet alleen om je aanbod. Het is veel meer dan dat.
Hoe ontwikkel je dan wel een waardevol aanbod?
Een waardevol aanbod draait niet alleen om je aanbod. Het is veel meer dan dat. Het gaat ook uit van het écht kennen van jezelf als hoogsensitieve ondernemer, het ontdekken van je missie en wie je ideale klant precies is.
Ken jezelf
De eerste en belangrijkste stap in het creëren van een waardevol aanbod is: Ken jezelf als HSP – en wie je nog meer bent natuurlijk. Je kunt namelijk een aanbod creëren die totaal niet past bij jouw persoonlijkheid en kerntalenten. Voorkom dat je een business creëert waar je later spijt van hebt. Met veel te veel personeel bijvoorbeeld of met bijna geen alleen-tijd. Of dat je een rol op je neemt die niet aansluit: je kunt coach zijn, manager, operations manager, sales manager… Afhankelijk van hoe groot je bedrijf is, verandert je rol. Is dat dan wel die rol die bij je past? Dat soort zaken zijn belangrijk om te weten, zodat je vervolgens de juiste stappen kunt zetten in het creëren van een waardevol aanbod waar jij en je klanten energie van krijgen.
Komt dat wat je doet écht vanuit je tenen? Is dit datgene wat je de wereld te brengen hebt?
Jouw missie
Een belangrijke vraag die je jezelf mag stellen is: ‘Waarom doe ik dit werk?’. Komt dat wat je doet écht vanuit je tenen? Is dit datgene wat je de wereld te brengen hebt? Ik zeg altijd: hoogsensitief ben je met een reden. Kun jij ook met deze missie je hoogsensitiviteit optimaal benutten? Ontdek wat je missie is en ga mee in de stroom van je missie. Dit maakt ondernemen zoveel gemakkelijker.
Voor wie? Kies je ideale klant
Als je op het juiste pad zit is het belangrijk om te weten voor wie jij jouw aanbod vorm wilt geven. Wie is jouw ideale klant? En ja, dat zie je bij alle businesstrajecten terugkomen. En toch merk ik bij bijna al mijn klanten dat ze moeite hebben om dit helder te krijgen. Mensen en sfeer zijn van grote invloed op jouw werkgeluk als HSP, des te belangrijker om hier goed over na te denken en om hier een juiste keuze in te maken. Waarbij je ook het juiste level wat uitdaging betreft niet uit het oog mag verliezen. Ook als ondernemer kun je onderprikkeld raken. Kies een ideale klant die jou ook mentaal uitdaagt. En je mag het best een beetje spannend vinden: als een klant jou uitdaagt, geef jij ook alles van jezelf.
Ken je ideale klant
Een aanbod creëer je op basis van waar jouw klant bij geholpen wil worden. Heel belangrijk dus om hem of haar goed te leren kennen. Ga in gesprek en vraag naar hun situatie. Waar lopen ze tegenaan? Wat zijn de gevolgen daarvan? Wat gebeurt er als ze hier niks aan doen? Vraag en vraag door. Zo leer je waar je ideale klant behoefte aan heeft en kun jij jouw aanbod er op afstemmen.
Dat is je doel met je bedrijf: je klant behaalt het resultaat dat hij of zij wilde en is niet teruggevallen in oude patronen.
Wat is de transformatie van je klant?
Een goed aanbod biedt een transformatie. Dat is een totale verandering. Dus dat is niet alleen even een steuntje in de rug. Nee, je klant behaalt het resultaat dat hij of zij wilde en is niet teruggevallen in oude patronen. De nieuwe situatie levert een nieuwe werkelijkheid op. Dat is waar je naar streeft.
Van A naar B op jouw voorwaarden
Jij brengt jouw klant dus met jouw aanbod van A naar B. Maar wat is daarvoor nodig? Voordat je dat gaat bepalen, is het belangrijk om te weten wat jij nodig hebt om als hoogsensitieve ondernemer je klanten met 100% energie te bedienen. Wat heb jij nodig qua werkomgeving, sfeer, werktijden, vrijheid, vrije tijd, mindset, arbeidsvoorwaarden?
Heb dit duidelijk? Het lijkt wellicht wat egoïstisch om bij jezelf te beginnen. Maar echt, je moet eerst je eigen zuurstofmasker opzetten voordat je een ander goed kunt helpen.
Van bedrijfsbasis naar invulling van je aanbod
Heb je bovenstaande allemaal staan? Dan kun je aan de invulling van je dienst, programma, traject of aanbod gaan werken. Waarbij ik je adviseer om met één aanbod te starten. Houd het vooral simpel. Begin klein. Pas als dat stroomt en resultaten geeft, kun je gaan uitbreiden.
Wat helpt voor de hoogsensitieve, en vooral de sensatiezoekende en/of hoogbegaafde ondernemer, is het hebben van een paraplu-constructie. Kies één overkoepelend thema waar je alle kanten mee op kunt gaan. Zoals voor mij hoogsensitiviteit & werk, waarbij ik verdieping aanbreng op de gebieden loopbaan, business, hoogsensitiviteit en leiderschap. Ook combineer ik alles met elkaar, zodat ik tot nieuwe inzichten en oplossingen kom voor mijn klanten, én zelf erg blij en energiek blijf. Echt, ik verveel me nooit! Dat gun ik jou ook.
Mijn advies: start met één programma voor je meest ideale klant.
Advies: kies voor een programma
Dit blog startte met hoe je een aanbod ontwikkelt voor je ideale klant. En zo ongeveer aan het einde van dit blog kom ik pas aan bij het ‘hoe’. Je merkt dat het dus niet puur en alleen om je aanbod gaat en het verkopen daarvan. Het gaat om een stevige fundering van je bedrijf, het bouwen van een solide business. En net als een huis, gaat dit laagje voor laagje.
Als de basis staat wil ik je adviseren om te kiezen voor een programma als ‘hoofdaanbod’. Daar omheen kun je kleinere producten en diensten ontwikkelen, maar laat dat niet je prioriteit zijn. Start met één programma voor je meest ideale klant.
Waarom een programma? Daarmee kan je klant écht een transformatie doorgaan en valt niet terug in oude patronen. Je hoeft een programma maar één keer te verkopen, in plaats van heel vaak één uur coaching. Je kunt meer klanten bedienen. En je kunt je bedrijf verder laten groeien, door je programma eventueel later ook aan te bieden zonder individuele hulp van jou voor een lagere investering. Veel mogelijkheden dus vanuit één hoofdprogramma.
Hoe ontwikkel je een programma?
Zet de volgende stappen:
1) Bepaal de leerdoelen van het programma
2) Bepaal de tijdsduur
3) Pas blended learning toe. Dat is een combinatie van (online- en offline) leervormen
4) Geef je programma een resultaatgerichte naam waar je ontzettend trots op bent
5) Test je programma
6) Verkoop je programma
7) Evalueer je programma
8) Ontwikkel je programma door – dit is een continu proces
Heel veel succes!
Misschien is dit ook leuk voor je? Het werkboek ‘Ondernemen op jouw voorwaarden‘.