Het voelde al niet goed. Maar ja, ik dacht ‘toch weer een klant’. Het was m’n tweede klant ooit en ik gunde de persoon in kwestie een gelukkig werkend leven als HSP. ‘Persoon X’ leek al zo veel ellende gehad te hebben in het leven. In het begin ging het prima. Maar na een paar gesprekken begon persoon ‘X’, noem ik hem even voor het gemak, ander gedrag te vertonen. Alles wat X overkwam lag namelijk aan een ander. Het werd van kwaad tot erger, want op een gegeven moment lag het aan mij. Huilend had ik mijn eigen coach aan de telefoon. Wat moest ik hiermee?!
Het was wel duidelijk dat ik met een persoon te maken had met een flinke persoonlijkheidsstoornis. Helaas had ik niet naar mijn gevoel geluisterd en dacht ik ‘toch weer een klant’. Ik was immers net voor mezelf begonnen.
Maar zo kon het écht niet. Dit kostte mij enorm veel energie en het leverde me heel veel ellende op.
Ik heb de samenwerking gelukkig nog vrij rustig kunnen beëindigen, hoewel ik soms best bang was dat X voor m’n deur zou staan.
Of dit…
Met dat ik met haar in gesprek ben, merk ik dat mijn gedachten afdwalen en dat ik steeds moeier wordt. Ik bemerk het in mezelf en zeg tegen mezelf ‘kom op Esther, dit kan echt niet, houd je gedachten erbij!’. Ze is weg en ik kan niet meer. Wat ben ik moe. Ik tril ervan. Hoe kan iemand zo veel energie kosten ???
Dit wil je niet! Nooit eigenlijk. Je wilt klanten waar je energie van krijgt. Die zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen resultaat. Klanten die jouw waarde zien en die in zichzelf willen investeren.
Waarom is het zo belangrijk om juist als hoogsensitieve ondernemer de juiste klanten aan te trekken?
Omdat je heel veel typen prikkels hebt te verwerken op een dag:
Fysieke externe prikkels
Als HSP ben je gevoeliger dan een niet-HSP. Alles wat bij jou binnenkomt, zowel externe, als interne prikkels, verwerk je diepgaand. Daar waar bij een niet-sensitief persoon veel prikkels verdwijnen, gaat bij jou alles van het ene hersenstation naar het andere hersenstation in je hoofd. Als dat te veel is, ontstaat er een file en raak je overprikkeld.
Interne prikkels
Naast de fysieke prikkels die bij je binnen komen via je zintuigen, ervaar je ook nog prikkels die van binnen komen. Te denken aan een hongergevoel, pijn en emoties. Ook dat zorgt voor prikkels. Het wordt ook wel interoceptie genoemd. En dan heb ik het nog niet eens over gevoel voor temperatuur, ruimtegevoeligheid en intuïtie.
Emotionele prikkels
Ook heb je te maken met emotionele prikkels. Jij voelt aan wat een ander nodig heeft. Hersengebieden bij HSP zijn meer geactiveerd bij het zien van emotionele beelden. (Jaggielowicz, 2012, 2016) Ook bij het zien van gezichtsuitdrukkingen van bekende en onbekende mensen, lichten de hersenen bij HSP meer op. Met name in de gebieden die te maken hebben met inlevingsvermogen. (Acevedo, 2014, 2017) Hoe meer mensen jij dus ziet op een dag hoe actiever je hersenen, hoe meer energie het kost.
Het is wel zo dat er meer activiteit is bij bekende mensen en bij positieve beelden en gezichten. Dat is positief zou je kunnen zeggen, maar dan nog zijn het prikkels, die bijdragen aan de totale hoeveelheid prikkels op een dag.
Sociale prikkels
De spiegelneuronen spelen een rol in het oppikken van sociale prikkels. Je kan je als mens en vooral als HSP, want daarbij is er nog meer hersenwerking te zien, in relatie tot de werking van de spiegelneuronen, aanvoelen wat de ander denkt en voelt. Onderstaande video laat zien hoe de spiegelneuronen zijn ontdekt.
Je kunt je dus voorstellen, dat als je veel klanten hebt met situaties waarvan jij de gevolgen kunt inzien of de situatie met de mogelijke intenties kunt begrijpen en dus vooral ook voelen, dat je dat enorm veel energie kost! En hoe negatiever de situatie is, hoe negatiever jij je ook kunt voelen. Daarin is het dus van groot belang om te leren wat van jou is en wat van de ander is.
Prikkels in nieuwe situaties
Naast de bovenstaande prikkels is er nog een vorm van prikkels. Dat zijn de prikkels in nieuwe situaties. Daarin laten jouw hersenen als HSP de nieuwe situatie binnen komen en duurt het even voordat erop gereageerd kan worden. Je hebt dan even tijd nodig om de nieuwe situatie te verwerken. Als HSP met een actieve BIS (Behavioral Inhibition System) werkt dat zo. Ben jij meer een sensatiezoekende HSP, dan heb je ook een actieve BAS (Behavioral Activation System), dan kun je sneller reageren. Ik vermoed ook dat hoogbegaafden een snellere reactie kunnen geven. Wel geldt voor alle typen HSP dat je nieuwe informatie moet verwerken en dat kost ook tijd. Heb jij elke dag 10 nieuwe mensen aan je bureau als huisarts bijvoorbeeld, dan kun je je voorstellen hoe hard dat werken is.
Houd ook rekening met je HSP Profiel
Ook hier kun je weer kijken welk Type HSP jij bent en wat je dan nodig hebt in je werk om optimaal te functioneren. En welke klanten daar dan bij horen. Te saaie klanten werken ook niet. Daar raak je verveeld van. Helemaal als je een sensatie-zoekende en hoogbegaafde HSP bent. Meer over welk type HSP jij bent kun je lezen in dit blog over In balans ondernemen vanuit jouw HSP Profiel of luister de Podcast Jouw HSP Profiel.
Het komt dus nogal nauw.
De eerste stap in het krijgen van energie gevende klanten als HSP is dus:
- Jezelf leren kennen inclusief jouw hoogsensitiviteit en HSP Profiel. Zodat je vanuit daar je ideale klant profiel kunt maken.
Pas als jij weet wie je ideale energie gevende klant is, kun je deze aantrekken. De volgende stappen om energie gevende klanten aan te trekken als hoogsensitieve ondernemer deel ik in dit blog ‘Hoe je energie gevende klanten krijgt – deel 2‘.