In de gesprekken die ik voer met hoogsensitieve ondernemers, merk ik veel verschil. De één heeft moeite met het krijgen van klanten en bij de ander komt er altijd wel weer iets op zijn of haar pad. Wat ze beiden gemeen hebben, is, dat ze geen invloed uitoefenen op het krijgen van de juiste klanten. Het overkomt ze. De strategie ontbreekt.
Als je dit herkent, herken je vast ook de frustraties en de spanningen die je ervaart als je niet voldoende klanten hebt of ongemotiveerde klanten. Of hoe het voelt als je weer naar een klus rijdt waar je je totaal niet lekker voelt en je blij bent als het afgerond is.
Of het gevoel bij een klant waarvan je weet dat hij of zij het alleen maar doet omdat het moet en het toch niks gaat worden. Je werkt zo hard, nog harder dan je klant. Dit gaat ten koste van het plezier in je werk en je kostbare tijd met de mensen die je dierbaar zijn.
Alle groei stagneert. Groei van jezelf, je klant, je omzet en bedrijf.
Het kan ook anders. Je kan werken met klanten waar je energie van krijgt. Klanten die gaan voor resultaat en die hun verantwoordelijkheid nemen. Klanten waarbij 1+1, 2 is.
In deel 1 van deze blogserie vertelde ik je waarom het zo belangrijk is om energie gevende klanten te hebben als HSP. Anders houd je het gewoonweg niet vol.
In deze blog geef ik je informatie over hoe je die klanten kunt krijgen. Een klant krijgen is al heel fijn. Hoe zorg je er dan ook nog voor dat het de juiste klanten zijn? Hoe pak je dat aan?
Bij elk level in je business hoort ook een andere ideale klant
1. Weet wie die energie gevende klant is
Ja, die ideale klant. Daar begint het toch echt mee. En ik kan het me goed voorstellen als je dit leest. Ja duhh, dat weet ik allang en die ideale klant heb ik weleens omschreven, moet ik dat nu weer doen? Ik heb echt geen zin om dat weer te doen. Maar hoe heb je die klant omschreven? Op welk level zat jij toen? Bij elk level in je business hoort ook een andere ideale klant. Dus ja, je dient ook elke keer weer die ideale energie gevende klant te omschrijven.
En juist voor jou als HSP is het belangrijk dat het een klant is die jou uitdaagt. Een klant die het beste uit je naar boven haalt. Zijn dat de klanten die je nu hebt? Of kan je het misschien eens anders benaderen?
Zo sprak ik afgelopen week met een dame die kinderen coacht. Ze was heel eerlijk. Ze haalde er niet voldoende uitdaging meer uit. Dus trokken we het naar een ander level. Wat als jij nu eens vanuit jouw expertise andere kindercoaches gaat opleiden? En zo ontstond er een heel nieuw perspectief voor deze dame. Een perspectief waar ze nog niet eerder over nagedacht had. En de energie begon zo binnen 30 minuten in het gesprek weer te stromen. Nou, dan heb je me hoor, dan zit ik ook stuiterend op m’n stoel ;-).
2. Draai de rollen om
Als je om klanten verlegen zit, dan voelen klanten dat. De verhouding klopt dan niet. Iedereen die aan komt waaien ga jij helpen. Maar kun jij ze wel het beste helpen?
Draai het om! Kijk wie jij het beste kunt helpen en laat de klant vooral zelf moeite doen om met jou te mogen werken. Zet een denkbeeldige slagboom voor de poort en laat alleen diegene door die je het allerbeste kunt helpen! Neem niet iedereen aan omdat je geld nodig hebt of omdat het op je pad komt.
Stel je eens voor. Jij komt bij de dokter met een gebroken been en de dokter heeft te weinig klanten. Hij heeft geld nodig. Dus besluit hij om zelf jouw been te gaan gipsen in plaats van dat hij je doorstuurt naar de gipskamer in het ziekenhuis. Word jij daar gelukkig van? Komt dat jouw situatie, herstel en resultaat ten goede?
Neem de mindset maar eens aan, dat je alleen beschikbaar bent voor de klanten die 100% bij jou passen. Dat zorgt al voor een mega shift in de energie waarmee je klanten aantrekt.
3. Spreek de juiste taal waarmee je jouw energie gevende klant aantrekt
Spreek de juiste taal in je marketing. Jouw ideale klant heeft andere problemen dan een klant die niet bij je past. Spreek ze aan op die concrete problemen en bied daar de juiste oplossing voor. Verdiep je dus goed in die ideale klant, die misschien wel anders is dan de klanten die je nu hebt.
Ga ook niet alleen op de problemen zitten. Klanten waar je energie van krijgt, die zijn al voor 70% onderweg. Die zitten niet in de slachtoffermodus zielig te zijn. Die willen de beste versie van zichzelf zijn. Voor 200% gaan, ook al zitten ze al op 100%. Sluit daarop aan.
Je krijgt terug wat je uitstraalt
4. Straal uit wie je aan wilt trekken
Wat je uitstraalt krijg je terug. Zorg er dus voor dat je in al jouw zichtbaarheid uitstraalt wat je aan wilt trekken. Te denken aan kleding, huisstijl, taal en social media uitingen. Alles begint bij jezelf. Je klanten zijn slechts een spiegel. Werk dus ook continu aan de ontwikkeling van jezelf en investeer daarin. Als jij niet investeert, zullen je klanten dat ook niet doen.
5. Verhoog je prijzen
Hoe hoger je prijs, hoe meer een klant gemotiveerd wordt en jij zelf gemotiveerd bent om het beste uit je dienst te halen. Natuurlijk op enkele uitzonderingen na. Maar echt, de prijs is bepalend voor het resultaat. Ook het feit of iemand zelf betaalt of dat iemand anders voor diegene betaalt, heeft invloed op het resultaat. Hoge prijzen geven een andere perceptie van de waarde van je dienst.
Mits je zelf in de prijs geloofd! Pas als jij voelt dat dit de waarde is, dan gaan mensen het betalen. Voel je dat niet, dan krijg je ook terug van potentiële klanten dat ze het te veel vinden. Ook hier geldt weer, de klant is een spiegel.
Je prijzen verhogen betekent ook niet dat je van € 120,- per uur ineens naar € 300,- per uur moet gaan. Het vergt een andere totaalaanpak, dat te maken heeft met meerdere factoren. Te denken aan waar je klant nu staat, waar hij of zij tegenaan loopt, hoe het opgelost wordt, hoeveel tijd dat kost en hoe diegene in de minste tijd van jou en zichzelf het beste resultaat behaalt. Daar is je prijs op gebaseerd. De inhoud van je dienst kun je daar op aanpassen en men betaalt voor jouw waarde en niet voor de tijd die je in de dienst stopt, maar voor het eindresultaat.
Je neemt overal jezelf mee
6. Hef blokkades op
Je kunt overal informatie vinden op het internet over ondernemen en heel veel business coaching programma’s volgen die je helpen bij het doorontwikkelen van je bedrijf en je inzet van sales en marketing. Maar overal neem je jezelf mee. Een paar technische stappen gaan jou niet helpen.
Op elk level kom je (oude) overtuigingen tegen, gevoelens en systemen die je in de weg zitten om je volgende stap te zetten. Als je daar vandaan blijft, kom je niet verder.
Zo heb ik zelf ooit een businessprogramma gevolgd, waar ik absoluut heel veel van geleerd heb, zeker een halfjaar ‘vast’ gezeten. Omdat ik niet door de blokkades en overtuigingen kwam die zich aandienden. Daar werd ik dan net niet op gecoacht. Dus als je het doet, do it all. Werk ook aan de blokkades.
7. Voel je trots!
Voel je trots over wat je doet en wat je aanbiedt. En zit daar ergens iets niet helemaal lekker, onderzoek het! Luister naar je intuïtie en benut je hoogsensitiviteit in je voordeel.