HSP & WERK - HSP en ondernemen - focus op je business bedrijfsstrategie

In 7 stappen gefocust aan de slag met je business-strategie

Succesvol ondernemen vergt dat je gefocust werkt aan de strategie die je hebt uitgezet om resultaat te behalen. Maar in de praktijk gaat het vaak anders. Veel ondernemers hebben geen heldere business-strategie. Laat staan dat ze er gefocust aan kunnen werken. En als ze een strategie hebben, worden ze vaak geleid door de waan van alledag en is het risico op het uitblijven van de gewenste doelstellingen groot.

Als je niet gefocust aan je business-strategie werkt voel je je onrustig, gehaast, ontevreden en ben je teleurgesteld als de resultaten achter blijven. Je creëert voor jezelf een negatieve spiraal. En als de draai naar beneden is ingezet, kom je daar lastig uit.

Als je je als ondernemer aanpast aan wat er op je pad komt, word je geleefd in plaats van dat jij de regie pakt over je werk en leven. Dit kost enorm veel tijd en energie – en dus geld. Ook gaat het ten koste van je relaties en gezondheid.

Met een strategie maak je inzichtelijk welke activiteiten helpen om de doelstellingen van je business te behalen.

Willen we niet allemaal ondernemen vanuit rust en balans?

Sinds enkele jaren gebruik ik een ontzettende prettige manier om strategisch en gefocust aan én in m’n bedrijf te werken. Hierdoor bouw ik een stevig en duurzaam bedrijf zonder dat ik in een burn-out raak en chaos ervaar. Het is een combinatie van intuïtief en strategisch werken. Want alleen een harde strategie volgen werkt voor mij niet – en ik denk veel andere hoogsensitieve ondernemers met mij. Met die combinatie bedoel ik dat ik doelen stel en de acties uitzet om de doelen te bereiken, maar dat ik ook intuïtief keuzes maak en intuïtieve methodieken inzet om doelen te behalen, keuzes te maken en klanten aan te trekken. Door m’n hoogsensitiviteit is m’n intuïtie sterk en kan ik het heel bewust inzetten. Dat kan jij ook! Ik deel graag met je hoe ik zo’n strategie maak.

Gefocust aan de slag met je business-strategie

Gefocust werken aan je business-strategie start met het hebben van een strategie. Maar wat is dat eigenlijk precies? Een strategie is niets meer en niets minder dan een plan om je doel te bereiken. Het zijn de stappen die je zet om tot het resultaat te komen dat je vooraf bepaald hebt.

Koppel je dit naar bedrijf, dan gaat het om het bepalen van de activiteiten die helpen om de doelstellingen van je business te behalen.

Een strategie zet ik zelf altijd uit per jaar. Om daar te komen, zet ik de volgende stappen:

Stap 1: Evalueer het afgelopen jaar

Een juiste strategie uitzetten, begint bij het evalueren van je afgelopen jaar. Wat ging goed, wat ging minder goed? Waar werd je blij van en wat kostte je enorm veel energie? Waar ga je mee door, waar stop je mee en: waar zou je mee willen starten? Deze evaluatie kun je doen op meerdere fronten, zoals: gezondheid, online marketing, financiën, je klanten, je aanbod, etc.

Stap 2: Visie voor lange termijn

Volgens ga je aan de slag met het vormen van een duidelijke visie: waar wil jij over tien jaar staan? Waar wil je over vijf jaar staan? Denk groot en denk vanuit jouw meest ideale situatie: hoe zou het er voor jou uitzien als alles wordt zoals jij wilt, zonder beperkingen en als geld geen rol speelt? Maar ook, wat heb je te doen? Stel jezelf die vraag eens en wacht het antwoord intuïtief af.

Stap 3: Strategie: welke stappen zet je?

Vanuit jouw visie ga je aan de slag met strategische doelen. De strategische doelen gaan over de praktische stappen die jij gaat zetten om het resultaat te behalen wat jij voor ogen hebt. Laten we maar eens beginnen om je strategie uit te werken voor een jaar. Daarna werk je aan de strategie per kwartaal, per maand, en per week.

Stap 4: Kies 3 focusdoelen voor dit jaar

Kijk nog eens naar je visie: waar wil jij over een jaar staan en welke stappen zijn er dan nodig in de praktijk om daar te komen? Ik wil je adviseren om maximaal drie grote strategische keuzes te maken in projecten waar je het aankomende jaar aan gaat werken. Ook hier is het weer belangrijk om vanuit de verbinding met je gevoel en je intuïtie de drie focusdoelen te bepalen. Het moet goed voelen en je mag er blij van worden. Laat het geen op wilskracht gedreven doel zijn. Dat kost je energie, in plaats van dat het je energie geeft.

Stap 5: Kies je doelen per kwartaal

Vanuit je jaardoelstellingen ga je werken aan de kwartaaldoestellingen: wat wil je ieder kwartaal behalen? Waar sta je over drie maanden? Wat heb je dan nodig in de praktijk?

Stap 6: Kies je doelen per maand

Vervolgens: wat ga je dan deze maand doen? Welke strategische stappen ga je zetten en wat ga je doen in de praktijk om de kwartaaldoelstellingen te behalen?

Stap 7: Kies je doelen per week

Tot slot kun je per week bepalen wat belangrijk is om jouw maand- kwartaal- en jaardoelstellingen te halen.

Deze opzet helpt mij heel erg om de juiste focus te bepalen.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang regelmatig informatie en inspiratie over hoogsensitiviteit in relatie tot loopbaan, persoonlijk leiderschap en ondernemen.

Voornaam*

E-mailadres*

Ja, ik heb het privacyreglement hier gelezen.

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Cookie-instellingen

Op deze website worden verschillende cookies gebruikt. We maken onderscheid tussen functionele, analytische en marketing-cookies. Je kunt zelf kiezen welke cookies wel en niet geplaatst mogen worden.


We meten bezoekers op onze website via Google Analytics, om onze website te verbeteren Het bijhouden van bezoekgedrag is geanonimiseerd en dus niet terug te leiden naar jouw persoon.
  • _ga
  • _gid
  • _gat

Decline all Services
Accept all Services